MijntuinApp: voor hoveniers en door hoveniers!

googlePlayApp Store

Mijntuinapp is het geesteskind van John en Alex. Van origine hoveniers. Met andere woorden: gewoon met de handjes in de modder, dag in dag uit mooie tuinen maken en onderhouden.



Dat begon al vroeg, zo getuige de kinderfoto’s van John. Op de familiekiekjes uit de jaren ’80 staat hij bijna altijd in de tuin met zijn hond, kat of konijn. Als kind was hij altijd buiten aan het rommelen en het was dan ook meteen duidelijk dat hij hovenier zou worden. Hij sloeg het HAVO-advies in de wind en koos voor de landtuinbouwschool aan de andere kant van de stad.

Een gouden duo

Bij Alex ging dat niet heel anders. Ook hij koos voor de landtuinbouwschool, al was dat vooral omdat hij het leren niet zag zitten. Hij vond het juist heerlijk om met zijn handen te werken, buiten te zijn én hij genoot van alle seizoenen. Het was daarom geen verrassing dat hij een hovenier ondersteunde tijdens zijn schoolvakanties. Zo rolde hij naar eigen zeggen vanzelf het vak in. In 2009 startte hij zijn bedrijf, gespecialiseerd in tuinonderhoud. Later kwam hij in contact met John, die juist veel werk had als het gaat om de aanleg van tuinen. Een gouden duo was geboren. De mannen huurden elkaar in en in 2018 besloten ze de handen officieel ineen te slaan en hun hoveniersbedrijf TAAQ op te richten.

De mannen bleken elkaar perfect aan te vullen. Al snel werd er naar personeel gezocht om klanten de aandacht te geven die ze verdienen. John en Alex genoten van hun collega’s, het contact met klanten én natuurlijk het werk in de tuinen. Het klantcontact werd opgepakt door een administratieve duizendpoot. Dat bleek de perfecte keuze voor het bedrijf van de heren.

Het welbekende zaadje...

Bij Alex en John werd door die stap in hun bedrijf een zaadje gepland. Om hun heen zagen ze eenmanszaken tegen het klantcontact aanlopen. Hoverniers staan in de tuin, worden gebeld voor een afspraak en vergeten het vervolgens in de agenda te zetten omdat ze nog bezig zijn met dat ene boompje. Of ze worden gebeld en beloven terug te bellen, om het vervolgens te vergeten.

Tegelijkertijd werden ze overal aangesproken door (potentiële) klanten. Of ze nu op de kringverjaardag van tante Annie zaten of aan het werk waren in de tuinen, de vragen bleven komen. ‘Welke schop is nu echt het beste voor veengrond” of “heb jij tijd om binnenkort mijn rozen te snoeien?”

In contact met klanten

Alex en John bogen zich over de vraagstukken ‘Hoe kunnen we meer werk generen voor eenmanszaken’ en ‘hoe zorgen we ervoor dat hoveniers tijd hebben voor hun klantcontact?’

De heren besloten hun jarenlange ervaring met het hoveniersbedrijf aan te vullen met vraagstukken van klanten. Zo zijn ze een jaar lang tien klanten actief blijven benaderen met berichten als: “Beste mevrouw Hendriks, ik heb volgende week toevallig nog ruimte in de planning. Kan ik uw heg knippen?”

En wat bleek? Ruim 80 procent van de klanten ging in op dit aanbod. Een veel gehoorde opmerking was: “Wat fijn dat jullie het aanbieden. Ik had er zelf niet bij stilgestaan…” Ook kregen ze te horen dat de klant te druk was met de dagelijkse dingen, waardoor de hovenier bellen steeds verder wegzakte op het to do-lijstje.

MijnTuinApp, dé app voor tuinonderhoud

Inmiddels weten John en Alex dat de meeste hoveniers geen tijd hebben om hun klantbestand regelmatig berichten te sturen. Helemaal niet om op de hoogte te zijn van de staat van de tuin. Daarom ontwikkelden ze MijnTuinApp, dé app voor tuinonderhoud. De oplossing voor hoveniers om het klantcontact te vergemakkelijken en meer omzet te halen en de perfecte tool voor klanten voor tuintips en het contacten van een hovenier.